Epen Bronnenland 2.0

De kinderen van basisschool à Hermkes in Epen zijn aan de slag gegaan met opdrachten en experimenten over Epen Bronnenland. Op die manier leren ze op een speelse manier hoe het is gesteld met de bronnen en beken in hun eigen omgeving.
Drie lespakketten
Monique Junggeburt studeert watermanagement aan de Hogeschool Zeeland en is stagiair bij het project Epen Bronnenland 2.0. Op basis van haar kennis over waterkwaliteit, -planten en -dieren ontwikkelde ze drie lespakketten voor de onderbouw, middenbouw en bovenbouw. Voor de totstandkoming van die lespakketten werkte ze samen met WML en Waterschap Limburg.
Zoektasje en gekleurde steentjes
Monique: ’De kinderen in de onderbouw krijgen bijvoorbeeld de opdracht om een beek te tekenen. Ook gaan ze de natuur in met een zoektasje. Daarin verzamelen ze allerlei voorwerpen, zoals een veertje, eikeltje of blaadje. De kinderen van de midden- en bovenbouw ontvangen een kistje met verschillend gekleurde steentjes. De blauwe steentjes staan symbool voor water en de overige voor diverse waterdiertjes. Zo verwijst een rood steentje naar de vedermug en een gouden steentje naar de larve van de steenvlieg. Als de gouden steentjes en dus de larven van de steenvlieg het meest voorkomen, is het goed gesteld met de waterkwaliteit.’
Ze gaan de natuur in met een zoektasje.
Primeur
Basisschool à Hermkes heeft de primeur van het project, dat tot stand is gekomen via een subsidie van LEADER Zuid-Limburg en een bijdrage van ons fonds. LEADER is een Europees subsidieprogramma voor plattelandsontwikkeling. Monique: ’Als meerdere scholen of andere gemeenten geïnteresseerd zijn in het project, kunnen we het verder uitrollen.’