Taalplezier in de klas en de bieb – een eerste stap naar structurele literatuureducatie

Hoe kun je kinderen laten ervaren dat taal leeft? Door lezen, luisteren, schrijven en performen samen te brengen. Precies dat gebeurde onlangs op basisschool El Habib in Maastricht, waar dichter Merlijn Huntjens en hiphopartiest Dookie voor de bovenbouw twee bijzondere lessen verzorgden.
In de eerste les doken de leerlingen in het boek Mot en de Metaalvissers. Via een persoonlijke anekdote van Dookie, over de keer dat hij zijn sleutels verloor in de Maas, een echte metaaldetector en papieren sleutels vol eigen woorden, kwamen de kinderen uiteindelijk uit bij hun eigen raps. Met zichtbaar plezier en trots brachten ze die ten gehore. De tweede les vond plaats tussen de boekenkasten van de Bibliotheek Maastricht, waar de kinderen zélf een boek kozen als vertrekpunt. Het werd een creatieve, soms chaotische, maar vooral inspirerende middag.
Pilot
Met deze pilot verkent Stichting PANDA Collectief samen met scholen, de bibliotheek, Kaleidoscoop en Cultuurmakers hoe literatuureducatie in Maastricht duurzaam kan worden ingebed. Voor het Elisabeth Strouven Fonds sluit dit aan bij de bredere inzet op taal en taalontwikkeling. Zo draagt dit programma bij aan onze ambitie om laaggeletterdheid in Maastricht terug te dringen – met onderwijsprojecten die aansluiten bij de leefwereld van kinderen en jongeren en die vooral het plezier in lezen vergroten.