#mens

Playing for Success laat kinderen (weer) kind zijn

Playing for Success laat kinderen (weer) kind zijn
Elisabeth Strouven Fonds Elisabeth Strouven Fonds

Playing for Success is een naschools programma voor leerlingen van negen tot en met veertien jaar die een positieve boost kunnen gebruiken. Iris de Graaf is centrummanager bij Playing for Success. Ze vertelt over de activiteiten van de stichting in de Rink, het grote ronde gebouw van het Elisabeth Strouven Fonds in de Maastrichtse wijk Caberg.

Waarom zijn we in de Rink? 
’Omdat het een inspirerende locatie is. Het is dé plek waar inwoners van Maastricht zich verbonden voelen door elkaar te helpen. Er vinden allerlei sociaal-maatschappelijke initiatieven plaats en activiteiten, optredens en workshops op het gebied van cultuur en natuur. Het is ook een van de plekken voor de kinderen uit Maastricht en het Heuvelland die meedoen aan Playing for Success. Hier volgen ze theorie- en praktijklessen én hier ontmoeten ze rolmodellen. Om één voorbeeld te noemen: de drie Meerssense zusjes van de hiphop-dansgroep Let it Happen repeteren in de Rink. Zij motiveren de kinderen om ook hun eigen droom werkelijkheid te maken.’

Waar is Playing for Success nog meer actief?
’Even terug in de tijd. We zijn in 2012 begonnen in De Geusselt, het voetbalstadion van MVV Maastricht. Om een grotere groep kinderen te bereiken, nodigen we ze nu ook uit in andere WOW-omgevingen zoals we die noemen. Voorbeelden zijn de CNME Natuurtuinen in Jekerdal en het Theater aan het Vrijthof. Zo kunnen ze niet alleen kennismaken met sport, maar ook met natuur en cultuur.’

Voor welke kinderen werk je?
’Voor alle kinderen die tijdelijk een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld kinderen die wat minder zelfvertrouwen hebben, die het thuis moeilijk hebben of die gepest zijn. Meestal meldt een begeleider van de school of een jeugdwerker ze bij ons aan. Met hen en met de ouders van de kinderen hebben we nauw contact tijdens het hele traject. De kinderen komen uit alle wijken van Maastricht en het Heuvelland en de verdeling tussen jongens en meisjes is ongeveer fiftyfifty.’ 

Met wie werk je samen?
’Ik werk samen met mijn collega-centrummanager Claire van den Bosch en verder met medewerkers van de onderwijskoepels MosaLira en kom Leren en met medewerkers van welzijnsorganisatie Trajekt. Playing for Success-docente Dionne Verboeket verzorgt de lessen. Daarbij wordt ze geholpen door zes stagiairs pedagogiek en sociaal werk binnen een groep van maximaal vijftien kinderen. Die komen tien tot twaalf weken één keer per week twee uur bij elkaar.’

Kun je enkele lesthema’s noemen?
’Mijn gevoelens is een thema, net als Mijn gedachten, Mijn veranderwens en Geluk. Onder meer die thema’s komen aan bod in de theorielessen en ze krijgen een vervolg in de praktijk. Om die overgang naar de praktijk uit te leggen aan de hand van Grenzen en weerbaarheid, weer een ander thema: iemand loopt op een kind af en komt dichterbij en nog dichterbij. Dan is het aan dat kind om de grens te bepalen door ’stop!’ te zeggen. Of: een kind wordt geblinddoekt, waarna het zich achterover laat vallen. Dan moet je er ’blind’ op vertrouwen dat de andere kinderen in de groep je opvangen.’

Hoe kijk je naar de toekomst van Playing for Success?
’Met vertrouwen. Dat heeft er ook mee te maken dat we via het Elisabeth Strouven Fonds gebruik mogen maken van de Rink als Playing for Success-locatie. We hebben bij het fonds ook een aanvraag ingediend voor financiële ondersteuning. Dan kunnen we nog meer kinderen (weer) kind laten zijn, wat ook een positief effect heeft op hun leerprestaties. En in dat verband: we verkennen de mogelijkheid om Playing for Success ook aan te bieden aan kinderen in het voortgezet onderwijs.’

Kijk voor meer informatie op www.playingforsuccess.nl/maastricht/.